Mindezzel együtt a hibridizált Optima egyfajta új vezetői élmény. Induláskor, mint a trolibusz, nesztelenül, surrogva indul, majd minden külön értesítés nélkül a hatfokozatú bolygóműves automata sebességváltón át a benzinmotor is bekapcsolódik a hajtásba. Valójában a vezető nem is tudja, hogyan hangolja össze a két motor működését a bonyolult hajtásrendszer elektronikája. De nem is nagyon kell tudnia.
Az Optima Hybrid ugyanúgy vezethető, mint bármely más automataváltós modell. Eltekintve a műszerfalon található takarékos autózást segítő econ jelű gombtól, a kocsiban nincs semmilyen, elektromos, vagy sportos hajtásválasztó szerkentyű. Minden a pilóta lábától függ: óvatos gázpedálozással a „zöld zónában" tartható az Optima.
Minderről a műszerfalon kialakított kombinált mérőóra nyújt eligazítást: többek között mutatja mekkora teljesítményt ad le a villanymotor, az EV Mode ikon zöld lámpája pedig mindig felgyullad, ha a kocsi elektromos hajtásra kapcsol. Ilyen formán feltöltött akkumulátorokkal, lassan – főként városban araszolva – tisztán, villamos üzemmel 4 kilométernyi táv is megtehető.
A gázra taposva azonban azonnal beindul a benzinmotor, s a villanyos hajtás már csak lejtmenetben, vagy úgy 80 km/óra felett, minimális terhelés mellett jöhet szóba. Ez azonban nem is baj – olvasható a Kia Magazin ismertetőjében – mivel a villanymotor a gyorsításoknál is besegít, motorfékben pedig tölti a csomagtérben elhelyezett lítium-polimeres szerkezetű akkukat. Ez a 41 kilós, 270 voltos, 1,4 kWh-os csomag fő töltési módja és valójában a hibrid hajtáslánc alapértelme: lassításkor, vagy motorfékben a hagyományos autókban elvesző, hővé alapuló mozgási energiát a hibrid rendszer tárolja, s újból felhasználja a haladásához.
Mindennek eredményeként hibrid Optima a mi visszafogott tempónk szerint átlagosan 7,4 liter benzint fogyasztott, ami ugyan legalább egy literrel magasabb a Kia által megadott értéknél, de 3-4 literrel alacsonyabb a benzines típushoz képest. Kérdés persze, hogy a jelenlegi fejlettségi szinten a bonyolult, kettős hibridmotor felveszi-e versenyt a mai hagyományos, nem különösebben iszákos robbanómotorokkal? Annyi viszont bizonyos: a hibridek környezetbarátsága vitathatatlan.
Amúgy a hibrid Optima karosszériája nem különbözik a benzines-dízel motorokkal szállított változatoktól. A Kia limuzin legfőbb vonzereje, hogy már-már kategóriájának mérethatárait feszegeti. A 4845 mm hosszú és az 1830 mm széles négykerekűben nemcsak a vezető terpeszkedhet, de még a hátul ülők láb- és fenékhelye is fejedelmi. Csak a csomagtartó esetében kell megalkudni. Az akkupakk jókora helyet vesz el a barlangszerű hátsó fertályból, a csomagoknak 370 liter marad. A gyári propaganda szerint a járgány oly népszerű az amerikai piacon, hogy eddig nem jutott belőle elegendő az európai autósoknak. Ki tudja, hogy ez így igaz-e?
Minden esetre az Optima dizájnját (ami mellesleg a magyar formatervező Kovács Miklós keze nyomát is viseli, vele készült cikkünket hétfőn olvashatják) láthatóan globálisra vették. Erről tanúskodik az amerikai piacon megszokott lábbal rögzíthető „kézifék”, s úgy általában az ott menő nagy komor fekete belső. Mindezzel együtt a hibrid Optima felszereltsége fényűző. A bőrüléseken kívül alapáron jár hozzá a hat légzsák, a teljes menetstabilizáló elektronika, benne van a navigáció, tolatókamera, ülései elektromos mozgatásúak, a kulcsnélküli rendszer jóvoltából, gombnyomásra indul a motor.
Mindezért ára közel 10 millió forint, alacsonyabb, mint a vele azonos kategóriájú prémiumosoké. Így aztán aki szereti nagy szedánokat, bizonyára kedvét leli majd az Optima volánjánál. Vevőcsalogatóként még ott van a Kia hétéves jótállási csomagja, feltéve, ha a tulaj márkaszervizbe hordja járgányát.