Nem véletlen, hogy a bevezetőben cee'd és Ceed is szerepel. Utóbbi a mostani, harmadik generációs - végre - egyszerűsített írásmódú - modellnév, előbbi pedig az az elnevezés, amivel 2006-ban bemutatkozott a Kia Európának, Európában tervezett, fejlesztett és gyártott kompaktja - a név a Community Europe & European Design szavakból ered. A cee'd 2006-ban állakat ejtett, olyan komoly előrelépés volt a korábbi Kiákhoz mérten, nem mellesleg elsőként hozta a márka azóta védjeggyé vált 7 év/150 000 kilométer garanciáját. Nyilván nem volt rossz a 2012-ben érkezett, s az elsőhöz hasonlóan 6 évig gyártott és mintegy 640 ezer példányban elkelt második generáció sem, de az elsőhöz hasonló áttörő, s a márka szlogenjével élve, a "meglepetés erejével ható" előrelépést inkább most, a harmadik generációnál érzek.
Teljesen új a forma, amiben nyilván egy csomó ismerős elem van, de mégis megjelenik benne a márka identitása, a frontban a csúcsmodell Stinger tekintete is. Ennél is fontosabb, hogy a minőség még tovább javult, aminek egyelőre persze inkább az érzete van meg, azt majd az évek döntik el, hogy valóban így van-e. Megvan viszont a már az első generációban is üdvözölt hatalmas belső szélesség és itt még minden kivitelnél a multilink hátsó futómű is. Ma ugyanis ez már nem egyértelmű ebben a kategóriában sem. Legyen persze bármilyen a rendszer, a fontos inkább az, hogy egyszerre kapunk döbbenetesen jó stabilitást és még a 17 colos kerekekkel is jó rugózási komfortot. A Kia ráadásul olyanokra is ad, mint a minőségi Michelin abroncsok, nagy kerékkel a Ceed mindenképp ilyeneket kap.
Kifejezetten minőségi, felső részével puha és bőrt imitáló, de erősen csillogó a műszerfal, remek fogású az akár fűtést is adó kormánykerék
Példás az ülések mérete és komfortja, ahogyan az utastér helykínálata is
A motorpaletta annak ellenére egész sok opciót ad, hogy a legnagyobb és legizmosabb benzines az az 1,4-es T-GDI (közvetlen befecskendezésű, turbós, részecskeszűrős) benzines, 140 lóerővel, ami tesztautónkba is került. Van viszont továbbra is józan, 1,4-es, szívó, 100 lóerős és 6 fokozatú váltós belépő és egyliteres, háromhengeres, 120 lóerős középutas verzió is. Választható továbbá 115 és 136 lóerős 1,6-os dízel, ami azok után számomra kérdőjeles értelemmel bír, ahogyan az 1,4-es muzsikált. Ez ugyanis amellett, hogy alapjárata rezzenéstelen és az utastérből hallgatva néma, már 1500-as fordulattól hozza 242 Nm nyomatékát. Persze alatta is terhelhető, onnan viszont elég jól húz. És mellette elképesztően takarékos is.
A teljes, csaknem 400 kilométeres teszt átlaga tankolás szerint is kereken 6 liter lett.
Még autópályán is ilyesmi a fogyasztása az eltalált áttételezésű, jól kapcsolható 6 fokozatú váltóval (és aligha rosszabb az opciós 7 fokozatú duplakuplungos automatával). Itt a 130 km/órás tempó nem egész 2700/perc fordulattal futható, ami benzines mércével alacsony. Ugyanakkor itt még bőven a csúcsnyomaték tartományában autózunk, visszakapcsolás nélkül is bőven van gyorsítóképesség. A 100-as sprint 8,9 másodperc, a végsebesség 210 km/óra, s a nagy szilárdságú acélok bővebb alkalmazása miatt elődjénél könnyebb és könnyedebbnek is érződő Ceed stabil futóműve miatt a teljesítmény bőven ki is élvezhető.
Dupla fenekű, alapból 395 literes a csomagtér, üléshajtáshoz, pontosabban a sík raktérpadlóhoz meg kell emelni az alját, padlórekeszt még az alsóbb állás alatt is kapunk.
A Ceed minden jegyével masszív, üléseivel, futóművével, motorjával és végállásai között nem egész 2,5 fordulatos, közvetlen kormányával is. A jó fogású kormánykerék ráadásul fűthető is. És ehhez jön még, hogy a 4,31 méteres hosszhoz mérten meglepően nagy az utastér hosszanti helykínálata (a már említett döbbenetes, egészen pontosan 1,5 méteres belső szélességen túl). Kellően nagy, alapból 395 literes, jól pakolható a csomagtér és még a beltéri anyagminőség is igen korrekt. Ugyanakkor árával most sem szállt el.
Extrából bőségesen van kínálat, sok más mellett táblafelismerő, holttérfigyelő vagy távolságtartós tempomat is elérhető. A bevezető paletta csúcs ajánlata a Launch Edition, sok más mellett már kétzónás automata klímával, aktív sávtartóval, LED lámpákkal és automata reflektorral, tolatóradarral és tolatókamerával, fűthető ülésekkel és kormánykerékkel. Még 17 colos alufelni, elektrokróm tükör és navigáció is van a csomagban, aminek 1,3 millió forint a felára.
Hogy érdemes-e a csúcsverzióra költeni, az ízlés- és preferenciafüggő, de van választási lehetőség bőven, hiszen az alap és a csúcs ellátmány között még négy másik is kínálkozik. Az 1,4-es alapgéphez mérten az 1.4 T-GDI motor felára 600 ezer forint, amit viszont már csak azért is ajánlok megfontolni, mert ma ebben a minőségben egy ennyire jó motorral a Ceed kifejezetten jó ajánlat, amit nem csak a 7 év/150 000 km garanciával, hanem gyári navigációt választva a garanciaidő alatt évente ingyenes frissítéssel is megfejel. Igaz, utóbbihoz meg kell jegyezzem, hiába volt ott a tesztautóban is a gyári navi, az Apple CarPlay funkciós hifivel én csakis a telefonomat használtam navigálásra is - ehhez pedig nem is kell a csúcsverziót megvásárolni.
A Ceed tehát erősen ajánlott, a konfigurálásnál pedig észnél kell lenni, már csak azért is, mert a kínálatban a komfortot javító és olcsóbban gumizható 15 és 16 colos felnik is szerepelnek, amik szintén megfontolandók a csinos 17 colosak helyett.